Kohti päästötöntä merenkulkua: Viking Linen Helios-konsepti uudistaa Suomenlahden liikenteen

Viking Linen uraauurtava vihreä visio

Viking Line ottaa merkittävän askeleen kohti ympäristöystävällisempää merenkulkua esittelemällä kunnianhimoisen Helios-aluskonseptinsa. Tämä uraauurtava hanke, joka tähtää maailman suurimman sähkökäyttöisen matkustaja-autolautan kehittämiseen, symboloi merkittävää siirtymää kohti täysin päästötöntä laivaliikennettä Suomenlahdella. Konsepti osoittaa, että jo 2030-luvun alkupuolella olisi mahdollista avata historiallinen vihreä merikäytävä Helsingin ja Tallinnan välille, mullistaen alueen matkustaja- ja rahtiliikenteen kestävällä tavalla. Helios ei ole pelkkä unelma, vaan konkreettinen askel kohti merenkulun tulevaisuutta, jossa ympäristövaikutukset minimoidaan innovatiivisten teknologioiden avulla.

Helios-konsepti on tulosta Viking Linen laajasta tutkimusyhteistyöstä Rauman telakan ja useiden muiden kumppaneiden kanssa. Se on suunniteltu erityisesti noin 80 kilometrin eli 43 merimailin pituiselle Helsingin ja Tallinnan väliselle reitille, joka soveltuu erinomaisesti sähköiseen laivaliikenteeseen sen suhteellisen lyhyen pituuden vuoksi. Alus hyödyntäisi yli 30 megawattitunnin lataustehoa satamassa ollessaan, varmistaen jatkuvan toiminnan ilman perinteisiä fossiilisia polttoaineita. Konseptialus erottuisi perinteisestä laivasiluetista täysin, sillä siitä puuttuisi korsteeni eli savupiippu, mikä visuaalisesti alleviivaa sen täysin sähköistä luonnetta.

Helios: Maailman suurin sähköinen matkustaja-autolautta

Viking Linen suunnittelema Helios-aluskonsepti edustaa teknologian ja ympäristötietoisuuden huippua, ja se on visionäärinen esitys siitä, millainen maailman suurin täysin sähkökäyttöinen matkustaja-autolautta voisi olla. Noin 85–100 megawattitunnin (MWh) akkukapasiteetilla varustettu Helios pystyisi kuljettamaan vaikuttavat 2 000 matkustajaa Suomenlahden yli reilussa kahdessa tunnissa. Aluksen pituus olisi noin 195 metriä, leveys 30 metriä ja sen huippunopeus asettuisi noin 23 solmuun, mikä takaisi tehokkaan ja sujuvan matkanteon. Lisäksi aluksen rahtikapasiteetti olisi merkittävä, noin 2 kilometriä, mikä mahdollistaisi suuren määrän tavaraliikenteen siirtymisen myös sähköiseksi.

Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses kuvailee Heliosta merenkulun uudeksi aikakaudeksi, verraten sitä purje-, höyry- ja moottorilaivojen mullistukseen. Hän painottaa, että suuren mittakaavan päästötön meriliikenne ei ole enää pelkkää utopiaa, vaan realistinen tavoite, joka voi toteutua jo ensi vuosikymmenen alussa. Varustamon sitoutuminen tähän kunnianhimoiseen visioon on selkeä ja se perustuu vuosien työhön vähäpäästöisemmän merenkulun edistämiseksi. Viking Line on jo aiemmin investoinut satoja miljoonia euroja edelläkävijäteknologioihin, kuten LNG- ja biokaasukäyttöisiin aluksiin, joista esimerkkinä Viking Grace ja Viking Glory.

Yhteistyöllä kohti vihreää merikäytävää

Suomenlahden päästöttömän meriliikenteen edistäminen on laaja-alainen hanke, jossa Helsingin ja Tallinnan kaupungit ovat käynnistäneet yhteisen FIN-EST Green Corridor -hankkeen. Tämä aloite kokoaa yhteen avaintoimijoita, kuten Helsingin ja Tallinnan satamat, Viron ilmastoministeriön sekä merkittäviä laivayhtiöitä, kuten Viking Linen, Rederi AB Eckerön ja Tallink Gruppin. Yhteistyö on välttämätöntä, sillä sähköinen meriliikenne vaatii muutakin kuin pelkkiä alusinvestointeja; se edellyttää tehokkaan ja luotettavan latausinfrastruktuurin rakentamista satamiin. Jan Hanses korostaa Helsingin Sataman Jätkäsaaren kehitysohjelman kriittistä merkitystä, sillä sen edistyminen vuoteen 2032 mennessä on elintärkeää Viking Linen omien suunnitelmien kannalta.

Helsingin ja Tallinnan välinen matkustajaliikenne on jo nykyään erittäin vilkasta, ja Helsingin Sataman ennusteiden mukaan se kasvaa entisestään. Viime vuoden 5,5 miljoonasta matkustajasta odotetaan kasvavan jopa 11,6 miljoonaan matkustajaan vuonna 2040, ja myös rahtiliikenteen ennakoidaan kasvavan merkittävästi. Tämä ennustettu kasvu yhdistettynä EU:n päästökauppamaksuihin ja tiukentuvaan regulaatioon luo vahvan paineen siirtyä fossiilisista polttoaineista päästöttömiin ratkaisuihin. Viking Linen tavoitteena on tilata reitille kaksi sähkökäyttöistä alusta, mikä tuplaisi nykyisen kapasiteetin ympäri vuoden ja vastaisi kasvavaan kysyntään ympäristöystävällisellä tavalla.

Tulevaisuuden näkymät ja rahoitus

Viking Linen nyt julkistama Helios-aluskonsepti toimii perustana jatkosuunnittelulle ja tarjouspyyntöjen lähettämiselle telakoille. Tämä on konkreettinen askel kohti aluksen rakentamista ja sen käyttöönottoa. Varustamo on jo osoittanut sitoutumisensa hankkeeseen tekemällä rahoitushakemuksen EU:n innovaatiorahastolle tänä keväänä. Tämä rahoitushakemus on kriittinen askel kohti Helioksen toteuttamista, sillä tällaisen uraauurtavan ja suuren mittakaavan hankkeen toteuttaminen vaatii merkittäviä investointeja ja tukea.

Rahoituksen saaminen EU:n innovaatiorahastolta on merkki siitä, että hanke nähdään tärkeänä ja tukikelpoisena osana Euroopan siirtymää kohti vihreämpää tulevaisuutta. Jos rahoitus myönnetään, se nopeuttaisi merkittävästi Helioksen rakentamista ja antaisi Viking Linelle mahdollisuuden jatkaa edelläkävijänä kestävän merenkulun alalla. Viking Linen sitoutuminen ja nyt esitelty Helios-konsepti osoittavat, että Suomenlahden liikenne on siirtymässä uuteen, päästöttömään aikakauteen, joka hyödyttää sekä ympäristöä että alueen taloutta.

Konseptialus Viking Helios – teknisettiedot ja yhteenveto

Helios-konseptialus edustaa tulevaisuuden sähköistä merenkulkua ja tarjoaa vaikuttavat tekniset tiedot:

  • Pituus: Noin 195 metriä
  • Leveys: Noin 30 metriä
  • Voimanlähde: Sähkö (100 %)
  • Akkukapasiteetti: 85–100 MWh (lataustehon tarve >30 MWh)
  • Nopeus: Noin 23 solmua
  • Matkustajamäärä: Noin 2 000
  • Henkilöautoja: Noin 650
  • Rahtikapasiteetti: Noin 2 000 kaistametriä

Matkaseuraa matkalle....

Jätä kommentti