Suomalaiset suunnittelevat kesälomiaan yhä useammin kotimaahan. Suoma ry:n tuoreen kyselytutkimuksen mukaan 69 % suomalaisista aikoo lomailla Suomessa kesällä 2025. Matkakohteiden valinnassa korostuvat helppous, turvallisuus, edullisuus ja kiinnostavat kotimaan kohteet. Erityisesti maaseutumatkailu vastaa näihin toiveisiin tarjoamalla kiireettömiä ja luonnonläheisiä elämyksiä.
Suoma ry:n koordinoima ”100 syytä matkailla Suomessa” -kampanja kokoaa kotimaan matkailukohteet yhteen verkkosivustolleen, tarjoten matkailijoille käytännön vinkkejä ja inspiraatiota kesälomien suunnitteluun. Kampanja pyrkii edistämään kotimaan matkailua ja tukemaan matkailuyrittäjiä eri puolilla Suomea.
Helppous ja turvallisuus houkuttelevat kotimaan kohteisiin
Suoma ry:n kyselytutkimuksen mukaan yli puolet (58 %) suomalaisista pitää helppoutta tärkeimpänä syynä valita kotimaan lomakohde. Turvallisuus (38 %), edullisuus (32 %) ja kiinnostavat kotimaan kohteet (23 %) ovat myös merkittäviä tekijöitä. Ilmasto vaikuttaa myös valintoihin: lähes neljännes vastaajista kokee Suomen kesän miellyttävämmäksi kuin muun Euroopan.
Kotimaan matkailun suosio näkyy myös matkakohteiden monipuolistumisena. Kaupunkikohteet, ruokamatkailu, luontokohteet ja lähimatkailu ovat erityisen suosittuja. Nuoret aikuiset suuntaavat festareille ja musiikkitapahtumiin, kun taas 45–54-vuotiaat suosivat risteilyjä merellä ja sisävesillä.
Maaseutumatkailu tarjoaa aitoja elämyksiä
Maaseutumatkailu vastaa suomalaisten toiveisiin tarjoamalla rauhallisia ja luonnonläheisiä lomakokemuksia. Mökkilomat, maatilamajoitukset ja kotieläinpihat houkuttelevat erityisesti lapsiperheitä ja aikuisia matkailijoita. Maaseudulla pääsee nauttimaan puhtaasta luonnosta, paikallisesta ruoasta ja ystävällisestä palvelusta.
MTK:n matkailuasiantuntija Kimmo Aallon mukaan maaseutumatkailu yhdistää monelle tärkeitä asioita: puhdas luonto, turvallinen ympäristö, paikallisuus ja ihmisen kokoinen palvelu. Moni suomalainen kaipaa lomallaan yksinkertaisesti rauhaa, tilaa ja mahdollisuutta irrottautua arjesta, ja juuri sitä maaseutu tarjoaa.
Monipuoliset kohteet ja aktiviteetit houkuttelevat
Suomalaiset suunnittelevat kesälomiaan useampaan kohteeseen: 42 % vastaajista aikoo vierailla vähintään kahdessa eri kohteessa ja lähes joka neljäs (23 %) kolmessa tai useammassa. Tämä kertoo halusta kokea erilaisia elämyksiä ja tutustua monipuolisesti kotimaan tarjontaan.
Kyselytutkimuksen mukaan suosituimpia lomakohteita ovat kaupungit (43 %), ruokakohteet ja ravintolat (43 %), lähimatkailu (38 %), mökkilomat (35 %) ja luontokohteet (32 %). Erityisesti nuoret aikuiset ovat kiinnostuneita festareista ja musiikkitapahtumista, kun taas 45–54-vuotiaat suosivat risteilyjä merellä ja sisävesillä.
100 syytä matkailla Suomessa -kampanja kokoaa kohteet yhteen
Suoma ry:n koordinoima ”100 syytä matkailla Suomessa” -kampanja tuo kotimaan matkailukohteet yhteen verkkosivustolleen 100syyta.fi. Kampanja tarjoaa käytännön vinkkejä ruoan, kaupunkikohteiden, luonnon, aktiviteettien ja perhekohteiden osalta. Uudistettu sivusto esittelee kohteet kartalla, joka kokoaa niin pienet kuin suuretkin kotimaiset matkailuyrittäjät.
Kampanja on käynnissä toukokuusta elokuuhun ja sen tavoitteena on edistää kotimaan matkailua sekä tukea matkailuyrittäjiä eri puolilla Suomea. Kampanja tarjoaa matkailijoille kattavan katsauksen eri puolilla maata oleviin matkailuhelmiin ja auttaa suunnittelemaan monipuolisia lomakokemuksia.
Kotimaan matkailun vetovoimatekijät
Suoma ry:n kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset arvostavat kotimaan matkailussa erityisesti seuraavia tekijöitä:
- Helppous: 58 % vastaajista pitää helppoutta tärkeimpänä syynä valita kotimaan lomakohde.
- Turvallisuus: 38 % arvostaa turvallisuutta matkakohteen valinnassa.
- Edullisuus: 32 % pitää kotimaan matkailua edullisena vaihtoehtona.
- Kiinnostavat kohteet: 23 % kokee kotimaassa olevan kiinnostavimpia kohteita.
- Ilmasto: Lähes neljännes vastaajista kokee Suomen kesän miellyttävämmäksi kuin muun Euroopan.
Yhteenveto
Suomalaisten kiinnostus kotimaan matkailuun on vahvassa nousussa kesällä 2025. Helppous, turvallisuus, edullisuus ja monipuoliset kohteet houkuttelevat matkailijoita tutustumaan oman maan tarjontaan. Maaseutumatkailu tarjoaa aitoja ja rauhallisia elämyksiä, kun taas kaupungit ja tapahtumat tarjoavat vilkkaampaa lomailua. Suoma ry:n ”100 syytä matkailla Suomessa” -kampanja kokoaa kotimaan matkailukohteet yhteen, tarjoten matkailijoille inspiraatiota ja käytännön vinkkejä lomien suunnitteluun.
*Suoma ry:n teettämä kyselytutkimus kotimaanmatkailusta. Omnibus-kyselyn tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n toimesta 16.–20.4.2025. Tutkimuksen kohderyhmänä oli 18–75-vuotiaat ja kyselyyn vastasi 1 000 suomalaista. Otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
LInkki: https://100syyta.fi/